""
Tungelsta Idrottsförening
Glädje ❤ Gemenskap ❤ Trygghet

Att vara förälder i Tungelsta IF

Att vara idrottsförälder är bland det roligaste som finns - du ser ditt barn glädjas, växa och hitta en gemenskap. Du själv får också en gemenskap med andra föräldrar och familjer.

Tungelsta IF är en ideell förening som bygger på alla föräldrars engagemang. Det finns inte "någon annan" som tar hand om ditt barn utan det är ett gemensamt uppdrag för alla föräldrar i ett lag.

Även om du inte är ledare kan du alltid bidra på andra sätt genom att stötta  ledarna som lägger ned mycket tid på ditt och andras barn.

I Tungelsta IF har vi några obligatoriska aktiviteter som alla ska bidra med för att tjäna pengar till föreningen

- Sälja två Bingolotter per spelare och idrott till uppesittarkvällen 23 december varje år

- Stå i kiosken för resp idrott, det brukar bli ca 1gg/år och förälder beroende på hur många man är i laget.

- Arbeta vid cuper som föreningen anordnar

Jag som idrottsförälder i Tungelsta IF ställer självklart upp på att:

• Alltid stötta och uppmuntra mitt barn – vid träning och tävling – oavsett resultat.
  • Vara förebild för barnen genom att uppträda enligt föreningens värdegrund.

• Istället för att fokusera på resultat och mål - fråga hellre om en match var rolig eller om ditt barn lärde sig något.
  • Följa föreningens mål och riktlinjer.
  • Följa spelens regler och att respektera ledare, domare och motståndare.
  • Acceptera rollfördelningen ledare/förälder.
    Vid träning och tävling sker instruktioner enbart mellan barn/ungdomar och tränare.​​
  • Aktivt delta i de aktiviteter som anordnas av föreningen och/eller laget, till exempel turneringar, lotteri- och kioskförsäljning med mera.
  • Se till att mitt barn är väl förberett vad gäller hälsa, kost och sömn inför idrottsaktivitet.

Kallelser till träning och match

När barnen är yngre är det ditt ansvar som förälder att svara på kallelser till träningar och matcher i tid. För att ledarna ska kunna planera verksamheten är det viktigt att du gör detta av respekt för deras tid.

Tungelsta IF:s värdegrund

Tungelsta IF är en breddförening där fokus ligger att alla barn och ungdomar ska få vara med och delta på sina villkor. Det innebär bl a att toppning i lag för barn under 13 år inte får förekomma.

Vår värdegrund kortfattat:

• Den orangea tråden är Glädje och Gemenskap. Vi vill bedriva och utveckla vår verksamhet  med fokus på att ha roligt, må bra och utvecklas tillsammans.
  • Vi bygger kamratskap och gemenskap för att skapa Trygghet. Vi värnar om allas lika värde oavsett nationalitet, etniskt ursprung, religion, kön eller sexuell läggning.
  • Vi verkar för rent spel och ärlighet samt tar avstånd från doping, droger, mobbing, trakasserier och våld på och utanför idrottsarenan.
  • Vi har en positiv attityd och vårdat språkbruk.
  • Vi har ett positivt uppträdande mot spelare, motståndare, ledare, domare och publik.

Våra huvudsponsorer
Övriga sponsorer